Projekt Schoolgarden realizowany jest przez Fundację Regionalne Centrum Kompetencji w ramach programu Erasmus+ Akcja 2 Partnerstwa strategiczne na rzecz kształcenia i szkolenia zawodowego.
Projekt Schoolgarden zostanie zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.
Celem głównym projektu jest umożliwienie dostępu do praktycznych rozwiązań wykorzystania diet planetarnych w gastronomii.
Cel główny zostanie zrealizowany, gdy osiągniemy następujące cele szczegółowe:
– nabycie wiedzy poprzez przygotowaną diagnozę i odpowiadające jej szkolenie związane z wykorzystaniem produktów i roślin z przyszkolnych ogródków w daniach kuchni planetarnej,
– poznanie wymagań i rozwiązań kuchni planetarnej w gastronomii,
– poznanie metod i form zakładania i prowadzenia przyszkolnych ogródków,
– wymiana doświadczeń oraz transfer wiedzy z zakresu diety roślinnej w polskich, łotewskich i litewskich realiach na poziomie szkoły,
– opracowywanie nowych podejść w celu poprawy kompetencji nauczycieli i wyposażenia ich w nowe kompetencje i umiejętności związane z kuchnią dietetyczną opartą na diecie planetarnej,
– wspieranie profesjonalnego rozwoju kadry nauczycielskiej, naukowej i przedsiębiorstw,
– zwiększanie możliwości, atrakcyjności i wymiaru międzynarodowego organizacji biorących udział w projekcie pracy.
Wyniki i rezultaty projektu:
- Stworzenie raportu będącego zbiorem trzech analiz (PL, LT, LV) zawierającego badania, diagnozę i analizę porównawczą w branży gastronomicznej, uwzględniającą praktyki związane ze stosowaniem diet planetarnych wynikających ze zmian klimatycznych.
- Realizacja szkolenia oraz implementację jego efektów do praktyki szkolnej z zakresu wykorzystania dań i produktów diety planetarnej powstałych z produktów ekologicznych w przyszkolnych szklarniach i ogródkach owocowo- warzywnych.
– przygotowanie pilotażowego programu szkoleniowego,
– realizacja kursu pilotażowego,
– wdrożenia i implementacja efektów kursu do programu szkół oraz praktyki w firmach.
- Przygotowanie przewodnika ujmującego wyniki z wdrożenia szkoleń, wyników testowania efektów szkolenia, przepisy dań powstałych z produktów z przyszkolnych zielników i ogródków owocowo- warzywnych, rekomendacje dla nauczycieli i praktyków.
Partnerzy projektu:
– Fundacja Regionalne Centrum Kompetencji – Lider www.rck.org.pl
– REZEKNES TEHNIKUM – www.rezeknestehnikums.lv
– Verslo ir svetingumo profesinės karjeros centras – www. vesk.lt
Okres realizacji projektu: 01.11.2024r. – 30.10.2026r.
Więcej informacji: https://www.facebook.com/people/Fundacja-Regionalne-Centrum-Kompetencji/100068414028840/
W dniach 13.01.2025r. odbyło się Spotkanie Partnerów w Białymstoku w ramach projektu Schoolgarden.
Ustalenia ze spotkania:
- Zaprezentowano partnerów, nauczycieli uczestniczących w spotkaniu i biorących działa w projekcie.
- Przypomniane zostały założenia projektu oraz role partnerów, dotychczasowe działania i ich efekty,
- Przedstawiony został raport – rezultat 1: Stworzenie raportu będącego zbiorem trzech analiz (PL, LT, LV) zawierającego badania, diagnozę i analizę porównawczą w branży gastronomicznej uwzględniającą praktyki związane ze stosowaniem diet planetarnych wynikających ze zmian klimatycznych,
- Zaprezentowano elementy raportu przygotowanego przez partnerów,
- Przedstawiono przez partnerów projektu sytuację dotyczącą kształcenia uczniów w obszarze żywności roślinnej np. przepisów, receptur, dotychczasowych wniosków,
- Wyjaśniono kwestie techniczne oraz merytoryczne dotyczące rezultatu 1,
- Przeprowadzono spotkania partnerów zagranicznych w białostockich szkołach współpracujących z liderem projektu w dziedzinie produktów ziołowych i roślinnych,
- Zrealizowano spotkania partnerów zagranicznych z nauczycielami i dyrekcjami szkół uczestniczącymi w projekcie po stronie Lidera. Omówiono kwestie rezultatu 1 – powstałej diagnozy oraz potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie diety planetarnej,
- Omówiono działania partnerów dotyczące upowszechnienia rezultatów projektu – omówiono nowe pomysły partnerów,
- Omówiono grupę zrekrutowanych uczestników projektu,
- Omówione zostały formy współpracy i komunikacji z nauczycielami i przedstawicielami firm z branży gastronomicznej,
- Wyjaśnione zostały kwestie rozliczeń finansowych w projekcie,
- Wyjaśniono kwestie dokumentacji projektowej,
Odebrano od partnerów oryginalne dokumenty projektowe:
– umowy partnerskie,
– comiesięczne raporty z zarządzania,
– noty księgowe,
– dokumenty rekrutacyjne uczestników.
- Wyjaśniono sprawy administracyjne.
W dniu 20.05.2025 r. odbyło się spotkanie partnerów w Rezekne w ramach projektu Schoolgarden.
Wnioski ze spotkania:
- Rezultat O1 – Prezentacja diagnozy:
- Stworzenie raportu, który jest zbiorem trzech analiz (PL, LT, LV) zawierających badania, diagnozę i analizę porównawczą w branży gastronomicznej, uwzględniającą praktyki związane ze stosowaniem diet planetarnych wynikających ze zmiany klimatu. Prezentacja raportu końcowego i wniosków.
- Rezultat 02 – Analiza wniosków raportu i zawartej w nim diagnozy. Realizacja kursu szkoleniowego poprzez połączenie szkolenia z częścią teoretyczną i szkoleniem praktycznym.
- Prezentacja propozycji szkolenia praktycznego w Białymstoku:
– warsztaty
– wizyta studyjna;
– zakwaterowanie i koszty utrzymania, transport;
– ustalenie kursów praktycznych. - Odbyły się spotkania partnerów zagranicznych z nauczycielami i dyrektorami szkół uczestniczącymi w projekcie po stronie Lidera. Omówiono kwestie rezultatu 1 – diagnoza i potrzeby szkoleniowe nauczycieli w zakresie diety planetarnej,
- Omówiono działania partnerów dotyczące upowszechniania rezultatów projektu – omówiono nowe pomysły partnerów,
- • Walidacja szkoleń (tworzenie kwestionariuszy ewaluacyjnych). Strategia ewaluacji projektu – kwestionariusz 2
- Upowszechnianie w trakcie projektu – działania w szkołach, link, www, media społecznościowe.
- Wizyta w szkole gastronomicznej w Tehnikums Rezekne. Spotkanie z nauczycielami biorącymi udział w projekcie i wymiana dobrych doświadczeń z potrawami diety planetarnej i produktami wytwarzanymi z produktów ekologicznych w szklarniach i ogrodach owocowo-warzywnych
- Wyjaśniono kwestie rozliczeń finansowych w projekcie,
- Wyjaśniono kwestie dokumentacji projektu,
- Wyjaśniono kwestie administracyjne.
Schoolgarden VET short training
Report structure_project Schoolgarden – Elements of Diagnosis